هشدار جدی گوگل به اینفلوئنسرهای فناوری: به پیکسل احترام بزارید

گوگل براساس برنامه‌ی تیم پیکسل، پیش از عرضه‌ی عمومی محصولات پیکسل، آن‌ها را دراختیار اینفلوئنسرها قرار می‌دهد و امسال در توافق‌نامه‌ی این برنامه، بندی اضافه شد که جنجال زیادی به پا کرد. طبق این بند، اینفلوئنسرها اجازه ندارند محصولات پیکسل را در کنار محصولات رقیب نمایش دهند و در صورت هرگونه جانبداری به نفع گوشی‌های دیگر، از برنامه اخراج خواهند شد. این شرایط جدید، برای کسانی که به دنیای نقد و بررسی تکنولوژی پا می‌گذارند، به معنای انتخاب بین حفظ دسترسی یا حفظ صداقت است.

وب‌سایت ورج می‌گوید تصاویر منتشرشده از بند جدید توافق‌نامه‌ی تیم پیکسل برای گوشی‌های جدید سری پیکسل ۹ واقعی هستند. این تصاویر را اینفلوئنسرهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در بخشی از آن آمده است: «انتظار می‌رود به‌جای هرگونه دستگاه موبایل رقیب، روی گوشی گوگل پیکسل تمرکز کنید.»

همچنین در ادامه آمده که «اگر به نظر برسد برندهای دیگر بر پیکسل ارجحیت داده می‌شوند، ما ناچار به قطع همکاری با آن برند و تولیدکننده‌ی محتوا خواهیم بود.» ظاهراً لینک مربوط به فرم ثبت‌نام در این برنامه هم‌اکنون غیرفعال شده است.

کیلا گایر، مدیر ارتباطات گوگل، می‌گوید: «تیم پیکسل برنامه‌ای مجزا از برنامه‌های نقد و بررسی مطبوعاتی و تولیدکنندگان محتوا محسوب می‌شود. هدف این تیم، رساندن دستگاه‌های پیکسل به دست تولیدکنندگان محتوا است و نه مطبوعات و نقد و بررسی‌کنندگان تکنولوژی. ما در مورد این بند جدید که دیروز در فرم تیم پیکسل ظاهر شد، اشتباه کردیم و آن را حذف کرده‌ایم.»

برخی تصور کردند چنین شرایطی برای تمام نقد و بررسی‌کنندگان محصول اعمال می‌شود، اما این‌طور نیست. برنامه‌ی رسمی نقد و بررسی پیکسل گوگل برای نشریاتی مانند ورج، هیچ الزام مشابهی ندارد.

اساساً تیم پیکسل چیست؟ تیم پیکسل برنامه‌ای محسوب می‌شود که آژانس روابط عمومی 1000heads آن را اداره می‌کند و هدفش رساندن زودهنگام دستگاه‌ها به اینفلوئنسرها و طرفداران پر‌وپاقرص برای ایجاد علاقه به‌عنوان سفیران برند است.

اگرچه گوگل با 1000heads همکاری دارد، اما مستقیماً این برنامه را اجرا نمی‌کند و تفاوت‌های مشخصی با برنامه‌ی نقد و بررسی سنتی وجود دارد. برای مثال، روزنامه‌نگاران و اینفلوئنسرهای حاضر در برنامه‌ی رسمی نقد و بررسی، اغلب پیش از رویداد یا در طول آن، با اطلاعات محرمانه توجیه می‌شوند و محصولات را دریافت می‌کنند. شرکت‌کنندگان تیم پیکسل دستگاه‌ها را کمی پس از رونمایی و پیش از عرضه‌ی عمومی دریافت می‌کنند و همه‌ی این موارد در ازای پوشش خبری در شبکه‌های اجتماعی است. برای تولیدکنندگان محتوای کوچک‌تر، چنین برنامه‌ای می‌تواند از نظر دسترسی جهش بزرگی باشد.

آدام ماتلاک، تولیدکننده‌ی محتوای تکنولوژی در کانال یوتیوب TechOdyssey می‌گوید: «من پنج سال پیش به برنامه‌ی تیم پیکسل پیوستم؛ زیرا راهی عالی برای دریافت گوشی به‌صورت نسبتاً زودهنگام یا به‌موقع بود که در دنیای نقد و بررسی اهمیت زیادی دارد.» ماتلاک می‌گوید که پیش از این غیر از استفاده از هشتگ‌های #teampixel یا #giftfromgoogle برای مطابقت با الزامات افشای FTC، هیچ الزامی وجود نداشت. ماتلاک و دیگران تیم پیکسل را به‌عنوان وسیله‌ای برای رشد کانال‌های خود یا مسیری برای تبدیل‌شدن به نقد و بررسی‌کنندگان و روزنامه‌نگاران آینده می‌دیدند، اما به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها شرایط جدید را ناراحت‌کننده می‌دانند.

مارکز براونلی (MKBHD)، یوتیوبر محبوب تکنولوژی در ایکس توضیح داد که او عضو برنامه‌ی تیم پیکسل نبوده است و به شرایط این برنامه پایبند نیست. از طرف دیگر ورج با سایر نقد و بررسی‌کننده‌های مستقل و روزنامه‌نگاران آزاد تکنولوژی صحبت کرد که می‌گویند در گذشته برای دریافت دستگاه‌های نقد و بررسی در برنامه‌ی تیم پیکسل قرار گرفته بودند. برای افراد گروه دوم، این شرط جدید تهدیدی برای صداقت و معیشت آن‌ها خواهد بود. ماتلاک می‌گوید به‌دلیل شرایط جدید از برنامه‌ی تیم پیکسل خارج می‌شود.

کوین نتر که کانال The Tech Ninja را اداره می‌کند هم به‌خاطر بند جدید قوانین تیم پیکسل از برنامه‌ی مذکور خارج می‌شود. او می‌گوید: «من به‌عنوان کسی که برای امرار معاش به نقد و بررسی تکنولوژی می‌پردازم، با برندهای زیادی کار می‌کنم. محدودشدن به استفاده از یک محصول برایم امکان‌پذیر نیست و نمی‌خواهم در آن شرکت کنم.»

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید