ساختار باتری گوشی های موبایل

ساختار کلی باتری ها به این صورت است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و باعث ایجاد جریان می شود. معمولاً از کنار هم قرار گرفتن دو الکترود متفاوت که یکی خاصیت الکترون دهی بیشتر که همان قطب مثبت یا آند می باشد و دیگری خاصیت دریافت الکترون قوی تر که همان قطب منفی یا کاتد می باشد. الکترود مثبت از یک ترکیب لیتیوم دار تبعیت می کند که در عملیات شارژ هم لیتیوم موجود در ساختار الکترود مثبت، به یون لیتیوم تبدیل می شوند و در الکترولیت بین لایه ها ذخیره می شوند؛ چنین فرآیندی نیاز به مصرف انرژی الکتریکی است. برای تخلیه شارژ نیز دقیقاً معکوس این فرآیند شکل می گیرد، به این صورت که در اثر واکنش شیمیایی یون های لیتیوم که بین الکترود هاست، باعث آزاد سازی انرژی الکتریکی می شود.

 

شکل ظاهری باتری های موبایل

باتری موبایل به لحاظ شکل ظاهری و پایه های خروجی بین دو، سه، یا چهار پایه خروجی می باشند که این پایه فلزی و طلایی رنگ هستند و با نام پلیت (Plate) معرفی می شوند.

باتری های دو پایه با دو پلیت مشخص می شوند که یکی پایه مثبت و دیگری پایه منفی است، باتری های سه پایه که با سه پلیت مشخص می شوند، یک پایه مثبت و یک پایه منفی و دیگری پایه BSI دارد. یکی از وظایفی که این پایه انجام می دهد، معرفی باتری موبایل به برد و آی سی هایی مانند تغذیه است که وظیفه تامین مقدار ولتاژ و جریان CPU را بر عهده دارند در واقع از طریق این پایه فرمان کلید پاور برای روشن شدن گوشی اجرایی می شود. هنگامی که قصد روشن کردن گوشی را با منبع تغذیه (بدون باتری) را دارید، باید پایه ی BSI را نیز به پراب و پایه منفی را به زمین اتصال کوتاه کنید تا CPU این تصور را داشته باشد پایه توسط باتری اتصال دارد که فرمان روشن شدن گوشی صورت گیرد.

باتری های چهار پایه مجهز به چهار پلیت هستند که پایه های مثبت، منفی، BSI و پایه چهارم پایه ی BTEMP می باشد. به کمک این پایه دمای باتری کنترل می شود، به صورتی که اگر در هنگام شارژ باتری موبایل در اثر ورود جریان اضافی داغ شد توسط این پایه اطلاع داده می شود تا انتقال جریان قطع شود، و بعد از چند لحظه در صورت وجود نداشتن مشکل، فرآیند شارژ ادامه پیدا کند. در باتری موبایل های قدیمی این کنترل دما توسط یک NTC در باتری صورت می گیرد، که این در گوشی های جدید این مقاومت متغیر روی برد گوشی طراحی و جایگذاری شده است.

در برخی از باتری گوشی های سامسونگ با چهار پلیت، یکی از پایه ها را به آنتن NFC اختصاص داده می شود؛ که در اکثر موارد کنار پایه ی منفی می باشد.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید